Wat is Rugscholing?

 

Bij rugscholing (of rugtraining zoals dit door Zilveren Kruis Achmea wordt genoemd) leert u veilig uw rug te gebruiken. Bij Fysiotherapie Maatschap Bruggeman cs leert u o.a. gewichthefferstechnieken, om op een veilige manier te bukken en te tillen. Hieronder en op de site tillen.nl vindt u meer informatie over de rug, hoe de rug werkt en hoe klachten ontstaan.

Rugklachten, hoeveel komen ze voor?

Iedereen krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken. Een paar getallen:

  • 67% van de 40-jarigen heeft ooit rugklachten gehad;
  • 2% van de 28-jarigen heeft al eens een ziekenhuisopname door rugklachten gehad;
  • Als je eenmaal rugklachten hebt gehad, is de kans dat je de rugklachten in het volgende jaar terug krijgt ongeveer 70 tot 80%.

Reden genoeg om goed bij de rug stil te staan. Als je van klachten gevrijwaard wilt blijven en zeker als je ze op dit moment hebt of al eens had, is serieuze verdieping gewenst om toekomstige overbelasting te voorkomen, met onze rugschool los je je rugklachten probleem op.

Werking van de rug

De rug zit ingewikkeld in elkaar. Allerlei spieren, wervels, banden en tussenwervelschijven vormen samen de rug. De meeste kans op overbelasting maken de tussenwervelschijven, vooral de ondersten van de lage rug. Van alle rugklachten komt 90% voort uit de tussenwervelschijven. Om de meeste rugklachten te kunnen begrijpen, hoeft u alleen maar de werking van de tussenwervelschijf in het algemeen te begrijpen en die is eenvoudig. De tussenwervelschijf bestaat uit een vloeistof kern omringd door stevige banden. Tezamen vormen ze een perfect veersysteem. De banden worden op spanning gezet door de krachten in de kern en door buigbewegingen. De achterste banden worden het zwaarst belast bij bukken, zitten, tillen en buikspieroefeningen:

Krachten in de kern van de tussenwervelschijf

  1. Als je rechtop staat, zijn de krachten in de kern gering, ongeveer 50 kg. en staat de meeste spanning op de voorste banden.
  2. Krachten in de kern zijn bij bukken, zitten en sit-ups  groot, tussen ongeveer 140 en 300 kg. en komt de meeste spanning op de achterste banden.
  3. Bij tillen lopen de krachten in de kern nog hoger op. Bij 25 kg. gebukt tillen tot wel 500 kg. De spanning op de achterste banden loopt dan net zo hoog op.
  4. ’s Ochtends zit er meer vloeistof in de kern. De spanning op de banden is dan het grootst. De kans op rugklachten is ’s ochtends dan ook 3x zo groot.

Direct contact met een van onze
fysiotherapie medewerkers?

Hoe raakt de rug meestal overbelast?

a. Grote krachten, grote spanningen

Bukken en tillen

Als we van staan naar bukken en/of tillen gaan hebben de achterste banden het zwaar te verduren:

  • Ze worden ten eerste flink uitgerekt;
  • Ten tweede wordt de lastarm groter. Daardoor worden de krachten in de kern groter en dus ook de spanning die op de achterste banden wordt gezet;
  • Ten derde wordt de kern extra naar achteren, tegen de achterste banden, geperst.

Exact hetzelfde gebeurt ook als we van staan naar zitten gaan.

Opstaan uit zit

De eerste fase van opstaan uit zit heeft nog een extra risicomoment. Je zit dan al bol en gaat meestal met een zwiep van de buikspieren voorover. De buikspieren zorgen dan nog voor een extra belasting in de meest ongunstige houding. Vooral als je al lang gezeten hebt in een bolle houding, bijvoorbeeld na een lange autorit, kan het opstaan de druppel zijn die de emmer doet overlopen en de overbelasting doet ontstaan.

b. Honderden keren per dag

rugscholing en overbelasting rug voorkomen

Met rugscholing voorkom je overbelasting van de rug

Als je daarbij bedenkt dat tijdens het werk en in de vrije tijd een rug honderden keren per dag zwaar wordt belast bij bukken, zitten, tillen, iets pakken, opstaan uit zit, dan begint het waarschijnlijk al te dagen.

Twee ongunstige factoren

Inderdaad, er komen twee zaken bij elkaar die menig gezonde rug te veel kunnen worden:

  1. De gigantische krachten die de achterste banden te verduren krijgen in bolle standen van de rug;
  2. Het grote aantal keren per dag dat die krachten de rug in bolle houdingen belasten tijdens het werk en in de vrije tijd.

Dat dit de rug een keer teveel kan worden en dat velen in hun leven een keer met rugklachten geconfronteerd zullen worden, zal niemand echt meer verwonderen.

Doe de STOP RUGKLACHTEN test en vraag gratis advies.

rugscholing

Met rugscholing leer je zware belastingen voor de rug te voorkomen

Wat merk je als je rugklachten hebt

Bij de bolle rugklachten zijn natuurlijk vooral die houdingen vervelend die de achterste banden op spanning brengen, bol zitten, bol bukken en bol hurken.

Houdingen die de achterste banden niet op spanning brengen, zoals staan, lopen, rechtop zitten, knielen met de romp recht, zijn meestal (een stuk) plezieriger.

Bol ruggebruik bij bukken en tillen niet direct gevaarlijk

De rug kan best het een en ander verstouwen, ook in bolle posities, je kunt rustig bol bukken, bol tillen, bol zitten en bol opstaan. Niet dat wij dat aanbevelen, zeker niet bij bukken en tillen. Immers GHT (Gewichtheffers Technieken) zijn bij bukken en tillen gemakkelijker, dus waarom zou je het dan bol doen. Maar als iemand daar voor bol kiest zal het hem niet meteen in de rug schieten. Zware gewichten tillen daarentegen moet niet bol gebeuren, dan moet je altijd voor GHT kiezen. Zie voor tiltechnieken bij rugscholing verder de site tilveilig.nl

Bol ruggebruik bij zitten niet direct gevaarlijk

Bij zitten bevelen wij bijvoorbeeld niet aan om altijd maar rechtop te zitten. Altijd maar actief rechtop zitten is niet vol te houden. Bol zitten in een bankstel, op een kantoorstoel zit veel relaxter. Lang, uren achtereen bol is niet verstandig. Dan is regelmatig opstrekken, afwisselen van houding, gebruiken van kussens die de rug in een meer holle positie plaatsen, verstandig. Bol opstaan uit zit kan rustig maar is weer moeilijker dan met GHT opstaan uit zit. Na lang bol zitten kan bol opstaan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Wij kiezen daarom bij opstaan uit zit voor het gemak en de veiligheid, voor GHT. In auto’s met schokken is het weer een ander verhaal, dan kan de rug beter met kussens in een meer holle positie geplaatst worden. Veren in bolle houdingen is extra belastend voor de achterste banden, hoe stugger de vering hoe groter de belasting. Veilig leren zitten met rugscholing is van groot belang.

Bol ruggebruik bij rugklachten is WEL gevaarlijk

Bij rugklachten hanteren wij een streng anti bol regiem, ook bij kortdurend zitten. Kortom bij rugklachten met rugscholing een week of zes bol ruggebruik strikt vermijden met GHT en hulpmiddelen van de BlessureWinkel.

Spit

Spit

Spit is een hevige pijn in de onderrug die wordt veroorzaakt door een beschadiging van één of meerdere banden. Bij rugklachten kan Spit heel eenvoudig ontstaan. Bij het lopen is de achterzijde van de rug weinig belast.

 

Even de ochtendkrant pakken… De rug wordt bol, de achterste banden komen flink op spanning te staan. Bij het oppakken van de krant, laag bij de grond, loopt de spanning op. Bij het omhoogkomen uit gebukte positie loopt de spanning nog meer op en kan Spit ontstaan.

Bekijk het Spit voorlichtingsfilmpje van STEP

Spit kan ontstaan als u foutief omgaat met uw rug. Bij Fysiotherapie Maatschap Bruggeman cs kunt u rugscholing krijgen waarmee we het herstelproces van uw rug bevorderen. Ook kan rugscholing u helpen Spit te voorkomen. U leert op een veilige manier om te gaan met uw rug met behulp van GewichtHeffersTechnieken.